VII Wiosenne Spotkania Archiwalne
Zarządzanie dokumentacją w instytucji. Czynniki sprzyjające i ograniczenia
Toruń, 24–25 maja 2018 r.
Z zaproszenia:
Wypracowane i przyjęte przez Międzynarodową Radę Archiwów pojęcie „records management” wskazuje na dział zarządzania administracyjnego, którego celem jest osiąganie ekonomiki i skuteczności w tworzeniu, przechowywaniu i rozmieszczaniu dokumentacji w ciągu całego jej cyklu życiowego. Wspomniane w definicji dążenie do efektywności w postępowaniu z dokumentacją w naturalny sposób prowadzi zarządców do wyszukiwania barier, które należy przełamać. Mogą nimi być źle zaprojektowane pomoce kancelaryjne, ale także zmienność regulacji prawnych, nieracjonalny i nieprzejrzysty podział zadań między pracownikami. To tylko kilka przykładów z długiej listy czynników ograniczających efektywność pracy z dokumentacją.
W kontrze do barier i ograniczeń stoją możliwości, które stymulują proces postepowania z dokumentacją. Niech przykładem będzie ład wewnętrzny w organizacji, rozsądne wykorzystanie nowoczesnych rozwiązań technicznych czy zbudowanie właściwych relacji wśród pracowników.
Zarządzanie dokumentacją jest działaniem wymagającym stosowania interdyscyplinarnych narzędzi. Mówiliśmy już o tym na VI Wiosennych Spotkaniach Archiwalnych. Tym razem chcielibyśmy zaprosić Państwa do przeprowadzenie przeglądu ograniczeń i możliwości, w zarządzaniu dokumentacją dostrzeganych oczyma uczonych różnych dyscyplin naukowych.
Sprawozdanie z konferencji: Smoczyński, Marcin. „VII Wiosenne Spotkania Archiwalne «Zarządzanie dokumentacją w instytucji. Czynniki sprzyjające i ograniczenia». Toruń, 24–25 V 2018 r. Archiwa – Kancelarie – Zbiory, nr 9 (11) (2018): 281–8. https://doi.org/10.12775/AKZ.2018.017.